
Advies optimalisering gebiedsmarketing IJsselstein
Ruis en Reuring adviseerde de gemeente IJsselstein hoe de toeristische informatie (Uitburo) en marketing zijn te verbeteren.
Mijn opdrachtgevers zijn overheden (provincies en gemeenten), bureaus voor toerisme en marktpartijen, zoals exploitanten of projectontwikkelaars. Hieronder een selectie van recente projecten waaraan ik heb gewerkt.
Ruis en Reuring adviseerde de gemeente IJsselstein hoe de toeristische informatie (Uitburo) en marketing zijn te verbeteren.
Provincies willen graag op interprovinciale schaal een impactvolle bijdrage leveren aan de ruimtelijke en maatschappelijke transities waarvoor Nederland staat. Namens Sweco maakte ik samen met Berenschot voor het Interprovinciaal Overleg (IPO) een verbindend paper.
Ruis en Reuring heeft voor de gemeente Den Haag een evaluatie uitgevoerd van het Haags Hotelbeleid 2021.
Voor de gemeente Utrecht deed ik met collega’s van Sweco onderzoek naar de hotelmarkt met een passend beleidsadvies.
Ruis en Reuring heeft de subsidieaanvraag gedaan voor Domrijder met als inzet om een community voor iedereen te worden met 1.000 deelnemers. De gemeente Utrecht heeft de subsidie toegekend en het project is in uitvoering.
Groene Harters en bezoekers laten genieten van water, boerenleven, landschap en erfgoed met directe waarde voor de grote maatschappelijke opgaven. Dit vanuit een samenhangende, regionale aanpak. Ruis en Reuring was kwartiermaker om de samenwerking op het vlak van recreatie en toerisme te hernieuwen in opdracht van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Gouda en Woerden.
Met Mint Cultuur maakte Ruis en Reuring in opdracht van de gemeente Oss een verbeterplan voor de gebiedsmarketing van Oss.
De Woerdense gemeenteraad stemde unaniem in met de nieuwe Agenda Recreatie en Toerisme 2023-2028. Deze visie en uitvoeringsagenda is in afstemming met tientallen partijen tot stand gekomen. Ruis en Reuring was penvoerder en procesbegeleider van dit nieuwe beleidsplan.
De bestuurders in het platform Economie van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) hebben de Strategische Agenda Toerisme in de MRA 2025 na een herijking opnieuw vastgesteld. In de strategie zijn de gezamenlijke vertrekpunten, ambitie, doelstellingen en actielijnen verwoord. Ruis en Reuring was penvoerder van deze strategie ‘Op weg naar toekomstbestendig toerisme’
Bestemmingsmanagement is een vakgebied waar veel pionierswerk valt te verrichten. In opdracht van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie heb ik deze landelijke leidraad namens provincie Utrecht en samen met NBTC en CELTH mogen schrijven.
Hoe geeft de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden aandacht aan de wensen van de inwoners en benut ze ook de verwachte groei van toerisme? Hoe koestert deze gemeente de huidige situatie van ondertoerisme? En welke verhaallijnen passen hier het beste bij? Ik ondersteunde de gemeente in de zoektocht naar deze vragen en was opsteller van het nieuwe uitvoeringsprogramma.
Voor de gemeente Oisterwijk werkte ik met collega’s van Bureau Stedelijke Planning (onderdeel van Sweco) aan nieuw toeristisch-recreatief beleid. In een ontmoeting met de raad bleek er draagvlak voor een brede welvaartsbenadering en het oplossen van knelpunten op piekmomenten met autoverkeer bij de Oisterwijkse natuurgebieden.
De Expertpool Toeristische Verhuur Woonruimte, waarvoor Ruis & Reuring onder de vlag van Bureau Stedelijke Planning samenwerkte met Universiteit Utrecht, heeft voor de provincie Noord-Holland de marktontwikkeling van alle 47 Noord-Hollandse gemeenten in kaart gebracht.
Voor Hilversum Marketing maakte ik met Bureau Stedelijke Planning de eerste editie bezoekersmonitor voor Hilversum.
Maak een actualisatie van de bestaande strategie voor Visit Utrecht Region. En speel hierbij in op bredere koppelkansen die er zijn vanuit andere maatschappelijke opgaven. Dat was de vraag waarmee Ruis & Reuring van start ging met het penvoerderschap voor een nieuw meerjarenplan.
In opdracht van de provincie Utrecht maakte Ruis & Reuring met Bureau Stedelijke Planning een nieuwe strategie duurzaam toerisme. Deze strategie is ingepast in een breder beleidsprogramma, dat is afgestemd met het werkveld.
Utrecht Marketing kiest de komende jaren voor een houdbare bezoekersstrategie met uitgesproken inhoudelijke keuzes en een focus op passende duurzame thema’s en matchende doelgroepen. Ruis & Reuring voerde samen met Bureau Stedelijke Planning de pen voor deze nieuwe Agenda Duurzaam Bezoek 2021-2025 Utrecht.
In opdracht van de gemeente Stichtse Vecht was Ruis & Reuring penvoerder voor het nieuwe Beleidsplan Waardevol Toerisme. Het beleid maakt een toepassing van het RLI-model om te bepalen welke effecten er zijn van toerisme op de leefbaarheid. Hiermee is Stichtse Vecht een van de eerste gemeenten in Nederland die proactief wil sturen op het voorkomen van negatieve effecten op de leefbaarheid.
De binnenstad als huiskamer voor iedereen. De binnenstad als magneet. De binnenstad als pronkkamer. Het zijn metaforen die goed passen bij het toekomstbeeld van Utrecht. Dit bleek bij het opstellen van de Omgevingsvisie Binnenstad Utrecht voor de gemeente Utrecht, waaraan ik een bijdrage leverde.
In opdracht van NBTC Holland Marketing leid ik een programma voor Nederlandse kasteelmusea op het vlak van aanbodinnovatie en marketing. Een van deze projecten is een nieuwe vertaaldienst die we kosteloos inzetten voor kasteelmusea om deze in tijden van corona te steunen.
Om toeristen online de weg naar de Peelregio te laten vinden, slaan de Brabantse Peelgemeenten de handen in één. Onder leiding van het Innovatiehuis De Peel, ontwikkelen zij een online platform met informatie over wat er te zien, doen en beleven is in de Peel. Ruis & Reuring stelde het onderliggende marketingplan op.
De coronacrisis houdt de gastvrijheidssector in zijn greep. De hamvraag is: wat is er vanaf de zomer veilig te doen? Hoe kunnen we verantwoord spreiden en drukte vermijden? Welke projecten bieden ondernemers een steun in de rug voor een voorspoedig herstel?
Het Utrecht International Comedy Festival (UICF) is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een internationaal toonaangevend cultuurfestival. Sinds februari 2020 zit ik in het bestuur van deze frisse en creatieve honden met ambitie. We maakten, in vloeiende afstemming met artistiek en zakelijk leider, in korte tijd een nieuw beleidsplan.
De stekkerfiets is bezig aan een razendsnelle opkomst in ons land. De bezitters zijn vaak wat ouder en traditioneel van aard, hoewel dit langzaam kantelt. Want steeds vaker schaffen veertigers en scholieren een e-bike aan.
In opdracht van Innovatiehuis De Peel stelde ik een marketingperspectief vrijetijdseconomie 2030 voor de Brabantse Peel op.
De verhaallijn kastelen en buitenplaatsen van NBTC Holland Marketing is in september 2017 gelanceerd. Het is een driejarige samenwerking die ik aanstuur met 30 deelnemende kasteelmusea- en tuinen in de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel. Het jaar 2018 was het eerste volle campagnejaar en de eerste resultaten zijn positief.
Voor Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei stelde ik samen met Omniplan een meerjarenstrategie op onder de naam Perspectief Bestemming Heuvelrug.
De leefstijlsegmentatie voor vrijetijd, ooit geïntroduceerd door RECRON, heeft een geheel nieuwe versie gekregen. Ik nam het initiatief om met acht provincies deze update te laten uitvoeren.
Voor NBTC Holland Marketing ben ik programmaleider van de HollandCity-verhaallijn kastelen en buitenplaatsen. Een driejarig marketingprogramma met 29 kasteelmusea, 5 provincies, diverse landgoedhotels en regionale bureaus voor toerisme.
Voor Boisen Placemaking heb ik in opdracht van de provincie Gelderland meegedacht over het merk Veluwe met aantrekkelijke karakters die vanuit erfgoed en landschap het beste passen bij deze mooie regio.
Tijdelijk werkte ik als adviseur hotels/particuliere verhuur (zoals AirBnB) bij de gemeente Utrecht. Utrecht kiest voor een én-én-aanpak: hotels en AirBnB gericht laten groeien, maar wel de relatie tussen elkaar en de impact op de leefbaarheid nauwlettend volgen.