Projectoverzicht

Heuvelrug: bewust, betrokken, betekenisvol

Voor Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei stelde ik samen met Omniplan een meerjarenstrategie op onder de naam Perspectief Bestemming Heuvelrug.

Voortborduren

Uit een tiental expertinterviews en een sessie met marketingdeskundigen destilleerden we de bepalende trends, de passende kernwaarden en kansrijke thema’s voor het RBT. Hierbij borduurden we voort op bestaande analyses van het gebied Heuvelrug. Verder hebben we de gloednieuwe datasets van de Leefstijlvinder voor de inwoners van de regio gebruikt. 

Bewust, betrokken, betekenisvol

De aanbeveling: de Heuvelrug is geen uitgesproken bestemming voor internationale bezoekers, maar kan voor deze doelgroep meeliften op de ingezette samenwerking met Utrecht Region en de NBTC-verhaallijnen. De inwoners van de eigen regio én de steden Utrecht en Amersfoort kunnen beter worden bediend. Het advies hierbij is het bewuste, goede leven centraal te stellen. Dat past goed bij de identiteit van het gebied: de Heuvelrug is een regio met veel Inzichtzoekers (leren/zich ontwikkelen) en Stijlzoekers (aandacht/goede leven) die zich laten inspireren door bewuste, betrokken en betekenisvolle verhalen. Kies voor de thema’s natuur/stilte, gezond bewegen/fiets, erfgoed en culinair/food. Pas deze thema’s toe voor zowel bezoekers als inwoners en bedrijven. Ontwikkel de Heuvelrug als duurzame proeftuin en zet de smaakmakers in de etalage. De strategie is met enthousiasme door de directie ontvangen. Nadere afstemming met bestuur en betrokken partners vindt dit najaar plaats.

Ontwikkel de Heuvelrug als duurzame proeftuin en zet de smaakmakers in de etalage