Projectoverzicht

Mouwen omhoog voor effectieve marketing in Oss

Met Mint Cultuur maakte Ruis en Reuring in opdracht van de gemeente Oss een verbeterplan voor de gebiedsmarketing van Oss.

Met de uitvoeringspartners in de kernen van de gemeente Oss keken we naar de manier van samenwerken in marketing en toeristische informatievoorziening. Dit resulteerde in een evaluatie van de samenwerking, kaders voor de inzet en een advies voor de organisatorische verbeteringen die het beste passen.

Gezamenlijke ambitie
De marketing van Oss is een veelkleurige samenwerking tussen vier toeristische informatiepunten, Tref Het In Oss, gemeente Oss, ondernemers en organisaties. Het proces heeft ervoor gezorgd dat de partners een gezamenlijke ambitie hebben opgesteld die door iedereen wordt gedragen (nieuw!). Dit geeft inhoudelijk richting aan merk en marketing in de komende jaren.

Inzet is verdere professionalisering
Het advies is om de bestaande samenwerking uit te bouwen naar een lokale professionele marketingorganisatie met losse toeristische informatiepunten. Als organisatievorm past een nieuwe stichting die marketeers aanstellen voor gezamenlijke marketing en ondersteuning van de lokale partners. Met een heldere doelstelling en rolverdeling wordt nu gewerkt aan een meerjarige overeenkomst.

Operationeel in 2026
De nieuwe stichting en het professionaliseren van de inzet vergt een structurele investering. Een businesscase moet meer inzicht geven in de kosten en de dekking, waarbij ook gekeken zal worden naar de bestemmen van de meeropbrengst van toeristenbelasting en benutten van busgetten van culturele, natuur- en maatscheppelijke partners.

Zie ook het advies ‘Mouwen omhoog voor effectieve gebiedsmarketing’, waarover de raad van Oss op 14 december 2024 is geīnformeerd.