Vijf zaken die Duitse gasten waarderen
Voor de marketingcommunicatie voor Nederlandse kastelen, die ik voor NBTC Holland Marketing uitvoer, vormen Duitse bezoekers één van de primaire doelgroepen. Vijf zaken die de Duitse gasten zullen waarderen? Lees ze hier.
Maar liefst 5,2 miljoen Duitsers vierden in 2017 vakantie in Nederland. Het aantal Duitse verblijfstoeristen stijgt al jaren gestaag: gemiddeld 3-4% per jaar en in 2017 zelfs 12%. Duitsland is hiermee verreweg het belangrijkste herkomstland voor Nederland.
Tip 1: speel in op de ‘Landlust’ trend
Bij onze oosterburen wint een behoefte snel terrein: ‘Landlust’. De groeiende drang om het jachtige leven van de stad te compenseren met een dag of weekend uitwaaien in het buitengebied. Heerlijk buiten zijn, op een actieve manier met bewegen of sport in een landelijke omgeving. Vaak ook om te genieten van de natuur of het cultureel erfgoed. In Nederland hebben we hiervoor geen naam.
‘Bij onze oosterburen wint een behoefte snel terrein: Landlust’
Tip 2: vertel over de historie
We zien dat Duitsers steeds meer interesse hebben in de Nederlandse cultuur en ons erfgoed. Zorgen voor aandacht voor het verhaal van de streek, de bijzonderheden uit de geschiedenis of verwijzingen naar musea en monumenten die de moeite waard zijn; dat zijn zaken die Duitsers weten te waarderen.
Tip 3: fietsen is charmant
Vaak hebben Duitsers zelf een fiets in bezit (Engelsen en Fransen bijvoorbeeld veel minder). En ze zien het als charmant van Nederlanders dat de fiets zo’n grote rol speelt in het dagelijks leven. Het is leuk voor hen om een fiets te huren of er zelf één mee achterop de auto te nemen, zoals wij dat ook doen. Het landsdekkend fietsknopensysteem dat we in Nederland hebben, vinden ze erg gemakkelijk en slim. Dat kennen ze zelf niet.
Tip 4: bied een föhn aan op de kamer
Het zegt Nederlanders niet zoveel, Duitsers zweren erom: een föhn op de hotelkamer. Niet dat ze hem massaal gebruiken hoor, dat dan weer niet. Duitsers willen wel graag de mogelijkheid hebben om de haren te drogen.
Tip 5: Duitsers houden van beleefd
Het is echt een groot verschil. Waar Nederlanders houden van een informele omgang, zijn Duitsers beleefder en hoffelijker in de sociale contacten. Dat betekent voor ons gevoel erg veel u zeggen en volledige zinnen gebruiken. Dus niet: ‘Koffie?’ maar ‘Zou ik u een koffie mogen aanbieden?’