Projectoverzicht

Nieuwe strategie voor de Heuvelrug

In opdracht van RBT Heuvelrug & Vallei mocht ik de nieuwe marketingstrategie opstellen.

Verbinden: dat is de belofte die RBT Heuvelrug _ Vallei doet aan haar partners. De kracht schuilt in het samenbrengen van partners met zeer verschillende belangen. Van campingondernemer en hoteleigenaar tot historische kring en bewonersinitiatief: er is een breed palet aan ondernemers, stichtingen, culturele organisaties, natuurpartners, beleidsadviseurs en raadsleden. Ze verbinden letterlijk partijen in netwerkbijeenkomsten, zodat de neuzen dezelfde kant op komen te staan voor ons prachtige gebied. Ze dagen partners uit om buiten hun eigen domein te kijken en oog en oor te houden voor andere sectoren. Deze rol als partnersmeder is ons op het lijf geschreven en maakt het mogelijk om ook een partnerrol te vervullen richting lokale en regionale overheden en branchepartijen als HISWA/RECRON en Koninklijk Horeca Nederland. Alleen gaan ze sneller, maar samen staan we sterker. Samen impact maken.

De strategie maakt vier inhoudelijke keuzes die de richting bepaalt voor de komende jaren:
-Bijdragen aan bezoek in balans
-Verblijfsduur van bezoek verlengen
-Fietsen en wandelen als norm
-Zakelijke markt ontwikkelen

De keuzes passen goed binnen de grotere landelijke en regionale transitie van verduurzaming en meer aandacht voor bewust bezoek. Behalve aandacht voor ambitie en doelstelling is er veel tijd gestoken om met elkaar duidelijkheid te geven over de rollen en taken van het destinatiemarketingbureau.

De nieuwe strategie is ontwikkeld in intensieve samenwerking met gemeenten, ondernemers en natuur- en maatschappelijke organisaties. Zoals directeur Robbert Schuurmans het tijdens de presentatie tijdens een netwerkbijeenkomst in november 2025 verwoordde: “We zetten in op bloei in plaats van groei. De Utrechtse Heuvelrug is geen massabestemming, maar een plek om tot rust te komen. We willen bezoekers aantrekken die zich verbinden met de plek en bewust kiezen voor rust, natuur, erfgoed, cultuur en gastvrijheid in balans met de omgeving.”
Deze koers sluit naadloos aan bij de waarden die onze regio zo uniek maken, én bij de wens om de vrijetijdseconomie duurzaam te verankeren in de leefomgeving van bewoners.